Extra small - iPhone
  Small - iPad portrait
  Medium - iPad landscape
  Large - Desktop

203.051 vacatures

Wat doet een callcentermedewerker

Wat doet een callcentermedewerker (of: helpdeskmedewerker)?

Een callcentermedewerker is iemand die telefonisch vragen van klanten beantwoordt en producten probeert te verkopen. Je zit vaak achter een computer en praat met de klanten via een koptelefoon. Er zijn twee verschillende soorten callcentermedewerkers. Er is een inbound callcentermedewerker en een outbound callcentermedewerker. Een inbound callcentermedewerker is iemand die binnenkomende telefoontjes opneemt, wat vaak klanten zijn die vragen hebben. Een inbound callcentermedewerker wordt ook wel een helpdeskmedewerker genoemd. Dit zijn vaak vragen over een bepaald product, zoals over het gebruik of hoe ze instellingen kunnen veranderen. Mensen kunnen ook bellen met klachten. Je moet ook kunnen adviseren over eventuele alternatieven, als het product niet naar wens werkt/is. Informatie over klanten is te vinden in een computersysteem. Als outbound callcentermedewerker bel jij mensen thuis op en probeer je aan hem/haar producten te verkopen of opdrachten binnen te halen. Zowel een inbound als outbound callcentermedewerker kan informatie geven over het bedrijf, producten en/of diensten. Nadat producten of diensten zijn verkocht, moet alles geregistreerd worden in een computersysteem.

Waarover je vragen beantwoordt of wat voor producten je verkoopt is verschillend per bedrijf, je kunt werkzaam zijn voor een webwinkel, energiemaatschappij of een verzekeringsmaatschappij maar ook voor een overheidsinstantie. Als het technische vragen over het gebruik van een bepaald apparaat zijn, is het handig dat je een technische achtergrond hebt.

Als callcentermedewerker heb je verstand van het bedrijf waar je voor werkt en de producten die dit bedrijf verkoopt. Je vertegenwoordigt dit bedrijf en probeert de reputatie hoog te houden. Verder ben je spontaan, kan je goed luisteren, maar heb je ook goede overtuigende krachten. Je praat duidelijk en kunt goed argumenteren. Je kunt jezelf en de producten en diensten goed presenteren. Verder heb je doorzettingsvermogen en een positieve, geduldige instelling. Je werkt met een computersysteem, dus verstand van computers is zeer handig.

Hoe word ik callcentermedewerker?

Om callcentermedewerker te worden hoef je geen opleiding gevolgd te hebben. Wel is het zo dat je meestal een interne cursus moet volgen, waarbij je leert over de principes en producten van het bedrijf, hoe je met het computersysteem om gaat om bepaalde dingen te registreren en leer je ook over verkoopstrategieën. Je moet wel vloeiend Nederlands kunnen spreken en als je ook vloeiend Engels, Frans of Duits spreekt is dit zeker een voordeel. Callcentermedewerkers zijn eigenlijk altijd wel nodig en het is vooral een handige baan voor studenten.
Als je wil doorgroeien in een callcenter moet je vaak een opleiding gevolgd hebben om een bepaalde functie te krijgen. Je kunt dan supervisor worden of leidinggevende van een team callcentermedewerkers. 

Wil je meteen de nieuwste vacatures zien?

Maak een Jobalert aan en ontvang de nieuwste vacatures in je mailbox

Jobalert aanvragen
Hoe werkt het? Joof Jobalert